Créer une association à but non lucratif pour maintenir en état les voitures des personnes à faibles revenus (50 000 $), développer un service de mobilité à 0.5$/mile, … Les outils de crowdsourcing sont simples et puissants. Pepsi, en abandonnant la publicité pendant la mi-temps du superbowl, a utilisé le même budget pour mettre en oeuvre le projet Refresh everything.
Tout le monde peut proposer une idée, détailler les actions et le budget – Tout le monde peut soutenir une idée, voter – les meilleures sont financées par Pepsi.
Certains ont déjà compris que l'intelligence doit être collectée même en dehors de l'entreprise. Kapipal va un peu plus loin, puisque là tout le monde peut voter mais également financer directement via Paypal un projet sur la base d'un manifeste :
1. Your Friends Are Your Capital : Your social network friends and contacts can help you to raise capital.
2. Your Friends Make Your Dreams Come True : Any of your contacts can make a contribution, no matter how small. Together they will help in achieving your every wish, project, and dream.
3. Your Capital Depends on the Number of Friends : Many contributions can build big capital. The more contacts you have, the greater your chances of reaching the amount you need.
4. Your Capital Depends on Trust : Contribution doesn't happen automatically. Even if you contact a large number of people, you must still gain their trust, especially if you don't know them personally.
5. Your Capital Grows by Word Of Mouth : Your friends can contribute by giving money, but also by spreading the word. This will help your social network grow, and increase the probability of reaching your goal.
by Alberto Falossi, Italy, February 2010