Me contacter : [email protected]
Résumé :
- Expert ADEME (Agence de l’Environnement et de la Maîtrise de l’Energie), service Transports & Mobilités.
- Expert Commission Européenne FP7 et TEN-T : Green cars, Urban Mobility, réseaux énergétiques
- Expert ANSES (Agence Nationale de Sécurité sanitaire de l’alimentation, de l’environnement et du travail) : émissions Diesel NO2/particules.
- Cours à l’ESTACA (Ecole Supérieure des Techniques Aéronautiques et de Construction Automobile), à l’ENPC (Ecole Nationale des Ponts et Chaussées), à l’IFP School et à SKEMA Business School.
Compétences : Solutions de mobilités / immobilités intégrées pour les personnes et les marchandises, Technologies Moteurs & Carburants, Numérique dans les transports, Expertise de projet, Incitatifs à l’engagement, Animation et Evolution d’Ecosystème technologique.
Expériences :
-
Ingénieur Energies et Prospectives, Transports & Mobilités , ADEME– janvier 2002 – Poste actuel : Approche systémique de la mobilité : énergies, véhicules et modes de transports, infrastructures et voiries, informations et TIC.
-
Ingénieur Produit , BORG Automotive A/S– janvier 2000 – janvier 2001 : Ingénieur Produit Actionneur Moteur
-
Ingénieur Architecture Moteur , PSA Peugeot Citroën – janvier 1996 – janvier 2000 : Expert Responsable d’équipe (Lubrifiant et circuit de lubrification, Attelage mobile), de la recherche à l’appui aux projets moteur en développement
Publications :
-
Pollutants Emissions, Global Warming Potential Effect, First Comparison Using External Costs on Urban Buses (SAE, 8 juin 2004) – In 1999, ADEME started a national program relating to a comprehensive study on urban transports. Several technical solutions were evaluated to quantify on a real driving condition for buses.
-
Impact of Fuel Properties on the Performances and Knock Behaviour of a Downsized Turbocharged DI SI Engine – Focus on Octane Numbers and Latent Heat of Vaporization (SAE, 20 avril 2009) – Auteur(s) : Gabriel Plassat, Nicolas JEULAND – Facing the CO 2 emission reduction challenge, the combination of downsizing and turbocharging appears as one of the most promising solution for the development of high efficiency gasoline engines. In this context, as knock resistance is a major issue, limiting the performances of turbocharged downsized gasoline engines, fuel properties are more than ever key parameters to achieve high performances.
-
Performances and Durability of DPF (Diesel Particulate Filter) Tested on a Fleet of Peugeot 607 Taxis: Final results (SAE, 8 mars 2004) – Auteur(s) : Gabriel Plassat, Nicolas JEULAND, Stéphane BARBUSSE – In order to asses the durability of DPF, a study has been performed in order to study the evolution of several taxis (Peugeot 607) and the performance of this after-treatment systems over 80,000 km mileage in hard urban driving conditions, which corresponds to the recommended mileage before the first DPF maintenance (this periodicity is applied on the first generation of DPF technology launched in 2000).
-
French Program on the Impact of Engine Technology on Particulate Emissions, Size Distribution and Composition Heavy Duty Diesel Study (SAE, 11 avril 2005) – An extensive research program involving the French passenger car and heavy-duty (HD) vehicles manufacturers, sponsored by ADEME and realized by IFP, aimed to characterize in terms of size and composition the particulate emitted by the different engine technologies currently or soon available. The impact of engine settings and fuel composition was also studied.
Brevets :
-
Pompe à huile pour circuit de lubrification d’un moteur à combustion interne – France 9 940 2312.5, Publié le 22 septembre 1999
-
Procédés de lubrification des organes mécaniques d’un moteur Diesel de véhicule et dispositif de mise en oeuvre du procédé, – France 01400012.9, Publié le 23 avril 1999
-
Method for the temperature control of lub
ricant oil in a combustion engine – France 19990400993, Publié le 21 mai 2003
Formation :
- 1995 – 1996 : Ecole du Pétrole et des Moteurs , Applications des Produits Pétroliers, Moteurs
- 1992 – 1995 : Institut national des Sciences appliquées de Strasbourg
Informations supplémentaires :
- Blog
- Groupe de discussion ouvert sur LinkedIn
- Compte twitter @TdF__ademe